Framgångsrik inlärning till låg kostnad

Mer lärande i vardagen och färre instruktörsledda utbildningar. Det är en av huvudpunkterna i ett unikt lärandeprojekt inom Tetra Pak. Det blev också huvudtemat för diskussionerna när Swedish Learning Association höll medlemsmöte på bolagets anläggning i Lund. Tetra Pak är ett av världens största förpackningsföretag med omkring 23 000 anställda världen över. Det är kanske ingen slump att de satsar på att satsa på att effektivisera  och förnya sin kompetensutveckling?

– Vi har dragit ner andelen instruktörsledda utbildningar, utom inom vissa strategiskt viktiga områden som ledarskap, förändring och projektledning. Det är en rejäl rensning, säger Kristian Åsberg.

– Vi såg att nästan fem procent av de anställda jobbade med lärande på något sätt, ändå fick vi inte den effekt vi vill. Många av dem jobbade med detta några få procent av sin tjänst. Nu satsar vi på en mer professionell organisation som jobbar mer fokuserat

Istället ska resurserna användas till att arbeta mer med lärande i vardagen. Allt enligt 70-20-10, principen om att 70 procent av lärandet sker i själva jobbet och bara tio procent i formella utbildningssammanhang.

Daniel Ekberg och Charlotte Gustafsson från Learngear gav sin syn på ”den lärande organisationen” som begrepp och på hur man kan resonera kring affärsnyttan av den.

Charlotte Gustafsson menar att nyttan av en lärande organisation handlar dels om en mer snabbrörlig organisation, som lättare tar tillvara den kunskap som finns i den, och dels om att som organisation helt enkelt bli smartare.
– Kunskap försvinner inte ut genom dörrarna med pensionärer, konsulter och andra som slutar. Och kompetent personal trivs och vill stanna.
Nyckeln till att få möjlighet och resurser till att förändra sin organisation ligger i ledningsgruppens förtroende. För att övertyga ledningen krävs oftast ett business case med mätbara mål och resultat. Daniel Ekberg säger att det därför är viktigt att i första hand prata om den organisation som ska stötta och utföra lärandet, inte om lärandet i sig själv.
– Att utvärdera själva lärandet är svårt, nära nog omöjligt. Men man kan utvärdera organisationen som ska leverera det.

Hur man övertygar ledningen om vikten av en lärande organisation var temat i en av de andra grupperna. Lärandeaktiviteter är långsiktiga riskerar att falla bort när de prioriteras mot andra, mer kortsiktiga aktiviteter. Hur ser du själv som ledare på kompetensutveckling? Är det en strategiskt viktig fråga?