Digitaliseringsstrategi – del 2 – Artikelsserie med Rickard Hagtorn

 

Förra bloggen, den första i en längre serie, handlade om en forskningsrapport som visar 6 viktiga områden man bör tänka på innan man investerar i digital marknadsföring och digitaliseringsstrategi. Här kommer en fördjupning kring den första punkten som handlar om vikten av att skapa en strategi för sin digitalisering. Så här ser det ut:

Ta fram en digitaliseringsstrategi

Digitalisering kommer in i de flesta delar av ett företags verksamhet. Om företaget därför inte skaffar sig en riktning för arbetet med digitalisering, med dess mål och uppföljning, är risken att företaget kommer på efterkälken. Exempel på frågor som bör adresseras i en digitaliseringsstrategi är:

  1. Var vill man befinna sig om 5–10 år?
  2. Hur tänker man skapa och tillägna sig värde med hjälp av digitalisering?
  3. Vilka områden skall företaget satsa på?
  4. Hur skall resurser allokeras?
  5. Vilka förmågor måste utvecklas?
  6. Vilka samarbeten krävs för att komma dit man vill?

Strategin och dess realisering måste vara kopplade till ansvar. Digitaliseringsstrategi och ansvar bör inbegripa mer än en del av ett företag. Särskilt eftersom digitaliseringspotentialen är beroende av att data delas mellan funktioner och marknader samt ett ökat internt samarbete för att utveckla och implementera digitaliseringslösningar.

Nu till fördjupningen av resonemanget ovan. De 6 punkter kräver att det finns en strategi för hela bolaget och att VD har en affärsplan för att genomföra den. De flesta små- och medelstora företag har ingen sådan. I alla fall inte som ett genomtänkt, komplett och förankrat och levande dokument. Det är alltså här det börjar.

Hur skall man kunna skapa en strategi för sina digitala övningar om man inte har en strategi för bolaget?

Nu kan man lustigt nog vända på resonemanget genom att skaffa ett digitalt verktyg just för att skapa digitaliseringsstrategi och affärsplan. Det finns program som är byggda för att skapa, implementera och realisera strategier. Ett av dem heter Cascade (www.executestrategy.net) vilket jag använder själv för att hjälpa mina kunder med verksamhetsutveckling. Programmet är bra då det tvingar en att bryta ned vision, värderingar, fokusområden till organisatoriska och personliga mål och arbetsuppgifter. Därefter finns möjligheter att skapa rapporter ur olika perspektiv, till exempel enligt principen för balanserat styrkort, tidshorisonter m.m. Detta visas då t.ex. i form av instrumentbrädor som man själv utformar och då kan visa framdriften av strategin på detaljerad person-/chefsnivå.

Kontakta mig gärna om du har frågor/synpunkter kring detta, det vore kul med lite debatt!