Skapa engagerade kunder med digital marknadsföring, del 3

Digital marknadsföring är en viktig del inom området verksamhetsutveckling, där skapandet av engagerade kunder är nyckeln till framgång. I den här artikelserien kommer jag steg för steg gå igenom hur du framgångsrikt implementerar digital marknadsföring. I förra veckans artikel behandlade jag området UX, även kallat användarupplevelse och veckan dessförinnan tog upp tips för att skapa kundengagemang.

Men innan vi dyker in i nästa avsnitt av digital marknadsföring vill jag be dig läsa annonsen nedan, där jag letar efter likasinnade eldsjälar inom verksamhetsutveckling.

Engagerade verksamhetsutvecklare sökes!

Som du kanske vet jobbar jag med verksamhetsutveckling. Just nu handlar det om digital marknadsföring som är en viktig del av detta. Med detta nyhetsbrev/mail försöker jag hitta dig som är lika engagerad som jag i att ständigt hitta nya saker att lära om detta breda ämne. Om du läser detta nyhetsbrev och finner det intressant vore det bra om du klickade på länken nedan. Varför det? Jo, då kan jag lättare följa dig och anpassa innehållet till de ämnen du tycker är mest intressanta. (Helt enligt GDPR). Titta gärna på de värderingar som gäller och återkoppla gärna!

Nivå 4, erbjudandenivån

Förra brevet handlade om nivå 3 där vi utgick ifrån barnanalogin. Där ett barn kan vara intresserad av ämnet men lätt kan bli stört av ovidkommande saker som dyker upp i synfältet. Därför spinner vi nu vidare till nivå 4, erbjudandenivån, som handlar om hur du med små lätta knuffar genom digital marknadsföring kan locka in besökare på rätt väg.

För att nu fortsätta med barnanalogin kan vi konstatera att alla barn som kan klockan kan räcka upp handen om man frågar vad klockan är. Det är riskfritt och enkelt, då man bara kan följa med strömmen och räcka upp handen utan att vara speciellt engagerad.

På denna nivå styrs alltså kunden av lockande erbjudanden, inte av engagemang. Det är ännu inte varumärket som driver och det innebär ingen risk eller åtagande från kunden. Det är OK att räcka upp handen. Med lockande erbjudande menas:

  • Ge en kommentar så får du….
  • Tagga din kompis så får du….
  • Dela ditt mail med någon så får du….

Vilket vi kan mäta på genom exempelvis:

  • Hur många har svarat på erbjudandet och hur många har öppnat mailet. Samt hur många har tittat på vad och hur länge, förutsatt att vi byggt rätt struktur för detta.
  • Delningar på sociala media, email, blogg. Viktigast är om detta sker spontant, så man mäter spontana och icke spontana delningar. Uppmana därför gärna till delning, det är helt OK!
  • Skapa tävlingsevenemang och liknande i relevanta kanaler samt tidigare definierade målgrupper. Prova dig fram, ge gratiserbjudanden och se dess effekt.

Nästa steg, Nivå 5, är ännu mer intressant. I det läget har du hittat kundens behov och kan börja särskilja målgrupper och rikta budskap till dem. Nu styr det egna behovet, vilket är bra, men det är fortfarande inte varumärket som är lockelsen utan det kommer i nivå 5.

Missa inte kommande brev om de högre nivåerna, för det är då det börjar bli riktigt intressant.