Digital marknadsföring grundläggande inom verksamhetsutveckling. I artikelserien “Skapa engagerade kunder med digital marknadsföring” går Rickard Hagtorn från Strategisk Utveckling igenom en 7-stegsmodell för implementering av digital marknadsföring. Läs tidigare artiklar i serien här och få en helhetsbild av modellen.
Nivå 6, Avgörande engagemang
Nivå 6 och 7 i modellen innebär att kunden nu är emotionellt engagerad i ditt varumärke samt uppfattar att det tillfredsställer deras behov. Det handlar om att skapa varumärkestrohet mer än att sälja själva produkten. Kunderna är emotionellt bundna till varumärket men det finns fortfarande utrymme att få dem att känna sig inspirerade, styrkta och värnade som individer.
Exempel:
Frilufts- och naturbolaget stänger på Black Friday för att förmå kunderna att följa deras egna värderingar som de verkligen står för, ett sunt friluftsliv istället för att ränna på varuhus hela dagarna.
Ditt företag och varumärke blir trovärdigt om det är kopplat till en berättelse grundat på dessa frågor:
- Vilka av våra interna mål leder till verklig förändring?
- Vilka mål står vi verkligen för?
- På vilket sätt ber vi våra kunder att se annorlunda på sig själva och sin roll i världen?
- Vilket språk använder vi för att förändra människors liv, inte bara sälja en produkt?
Skapa därför berättelser om detta och kommunicera dem via digital marknadsföring. För att göra det behöver du ett eller flera bra program som t.ex. Hubspot eller liknande med stöd för sociala medier, enkäter och A/B-tester osv.
Du behöver också massor av tålamod, tro inte att det går kvickt och lätt.
Du behöver även ha en dialog med dina kunder. Låt dem berätta om sina upplevelser och värderingar, varför inte en pop-up, vid rätt tillfälle, som ber dem göra just detta? Led kunden till introspektion, att skapa sina berättelser och på så sätt knyta an till ditt varumärke.
I nästa artikel av “Skapa engagerade kunder med digital marknadsföring” går vi igenom steg 7 av modellen. Missa inte det!