Skapa engagerade kunder med digital marknadsföring, del 1

Inom verksamhetsutveckling är digital marknadsföring en viktig komponent för att effektivisera företag i dagens digitaliserade samhälle. I följande artikelserie bryter jag därför ned de olika delarna av digital marknadsföring och förklarar steg för steg hur du genom effektiv implementering skapar engagerade kunder via en 7-stegsmodell.

Okej, det blev lite mer än en vecka innan denna artikel publicerades men det är ju kvaliteten som är viktig, eller hur? Efter samtal med Terry Träff på Northside har jag kommit fram till att ett inlägg i månaden är lagom för att inte trötta ut dig som läsare. Själv blir jag lite otålig och tänker att varannan vecka kanske kunde vara lagom. Vad tycker du vore en lämplig takt? (Hör av dig till rickard@stratu.nu)

I förra mailet fick du en kort genomgång kring hur jag tänkt bygga upp min digitala marknadsföring för att testa om det är möjligt att sälja anpassade tjänster via nätet för att i så fall visa andra att det är möjligt. Därför har jag utvecklat en modell för hur man skapar engagerade kunder genom att flytta dem genom 7 olika faser. I denna artikel beskriver jag hur den förflyttningen kan gå till, där de övre stegen i modellen handlar om att samla kunderna kring viktiga personliga värderingar. Om du tittar på www.stratu.nu så ser du att jag lagt upp mina värderingar på startsidan. Hur reagerar du på dem? Låt mig veta genom att klicka här! Min dröm är att samla ett gäng kring dessa värderingar! Men vi börjar från början med steg 1 och jobbar oss framåt till steg 7, artikel för artikel.

Är din målgrupp oengagerad? (Nivå 1)

Det största misstaget du kan göra om du identifierar en oengagerad målgrupp är att ignorera dem. På grund av det är det viktigt att agera genom att utbilda, skapa en bra struktur och att undanröja hinder för deras engagemang. Skapa därför en digital marknadsföringsstrategi!

Du kan jämföra din målgrupp med en skolklass, barn räcker inte upp handen om de inte gillar ämnet eller hur?

Räcker din målgrupp inte upp handen, det vill säga konverterar genom att agera på något sätt. Då är ditt budskap fel formulerat eller har fel utformning. Så enkelt är det.

Nu måste du skapa en digital marknadsföringsplan och börja forska, men tro inte att det är enkelt.

Här får du några konkreta tips:

1.      Lägg inte ut en massa pengar på planlös Google-annonsering.

2.      Gör istället ett A/B-test, det vill säga gör två utskick med lite olika utformning och se vilket som får flest svar. Följ upp hur många som öppnat, klickat och hur många gånger de gjort det och fortsätt att göra detta tills du ser vilken väg du skall vandra. Digital marknadsföring kräver tålamod och envishet.

3.      Du kan också göra en enkät för att undersöka vad det är som attraherar eller ej i dina budskap. Du måste veta vem dina kunder är och vilka kanaler de är aktiva på. Hur adresserar du dem?

4.      Du kan också välja ut ett par försökskaniner som du intervjuar men var noga då med urvalet, forska, undersök och fundera!

5.      Som sista steg, sammanfatta dina erfarenheter kring vad som kan förbättras med den digitala marknadsföringen och planera för att genomföra det.

Nu kommer jag att göra detta första steg i praktiken så missa inte nästa artikel, då får vi se hur det gick!

Det vore kul att höra dina reflektioner och tankar kring allt med digital marknadsföring så maila mig gärna. Men du kanske inte håller med mig? Ännu roligare och ännu mer spännande i så fall, gör din stämma hörd! (rickard@stratu.nu).

Om du är intresserad av mer detaljer kring 7-stegsmodellen så kolla här!

Vill veta mer om tekniken bakom detta kontakta terry@northside.se, för det är inte min likör. ????